Kun suunnitelmissa on auton ostaminen rahoituksella, kuukausierä useimmiten muodostuu kriteeritekijäksi auton ostajalle. On tärkeää muistaa, mitkä kaikki tekijät kuukausierän suuruuteen vaikuttavat. Tietysti ensimmäinen asia on auton hinta, tai useimmiten väliraha autosta. Sen lisäksi asiaan vaikuttaa luottoaika, viimeisen erän suuruus, sillä se saattaa olla muita eriä suurempi. Korko, käsittelykulut, luotonperustamiskulut vaikuttavat myös autolainaan. Usein tarjottavat sopimukset ovat tällä hetkellä kiinteäkorkoisia, joten lähtökohtaisesti kuukausierät pysyvät samansuuruisena, ellei pankin kanssa ole sopinut muuta.

Viimeinen ja siis useimmiten suurempi maksuerä on yleensä suunniteltu autorahoituksessa maksettavaksi auton myynnin tai vaihdon yhteydessä, ja siksi se on suurin. Useinkaan ei autoa makseta läheskään kokonaan sen käyttöaikana kokonaan pois. Viimeinen erä suunnitellaan niin, että sen voi kattaa auton myynnillä, ja asiakkaalle jää siitä myös itselle rahaa. Vaihtoehtoisesti, jos auto ei menekään vielä myyntiin, voi pankin kanssa tehdä uuden suunnitelman viimeisen erän järjestelyistä.

Elämäntilanteisiin saattaa tietenkin tulla aina muutoksia, joten pankin kanssa kannattaa aina sopia hyvissä ajoin, mikäli tarvitsee muutoksia lainan takasinmaksuun. Maksuaikaa voi saada lisää tai luottoa voi maksaa enemmän kuin vain kuukausierän suuruisen summan. Mikäli lainaa haluaa lyhentää enemmän kuin on alun perin suunniteltu, voi siten joko lyhentää takaisinmaksuaikaa tai vaihtoehtoisesti jäljelle jääviä kuukausieriä. Ylimääräisiä maksueriä on mahdollista maksaa milloin vain ja koko jäljellä olevan lainan saa suorittaa pois ilman ylimääräisiä kuluja. On kuitenkin kannattavaa sopia näistä aina etukäteen.

Rahoituksen voi saada yleensä suoraan jo autoliikkeen tiskiltä. Autoliikkeet toimivat pankkien asiamiehinä, ja tekevät luottosopimuksen asiakkaan kanssa ilman pankissa käyntiä. Tällaisella osamaksurahoituksella auto tulee pankin nimiin, ja ostaja tai ostajat tulevat ainoastaan auton haltijoiksi. Tällöin kyseessä on omistukseen johtava hallinta ja auto siirtyvät automaattisesti haltijan nimiin, kun laina on maksettu pois.

Tällaisen sopimuksen tekeminen on helppoa ja järkevää, sillä ostettu auto toimii suoraan lainan vakuutena. Jos taas asiakas menee pankista hakemaan ihan normaalia lainaa auton ostoon, niin auto ei käy suoraan vakuutena, eli pitää olla erikseen jokin reaalivakuus.

Näin matalien korkojen aikaan kiinteäkorkoisen lainan ottaminen autokaupasta on turvallinen ja helppo ratkaisu. Pankista erikseen hakemalla lainat ovat yleensä vaihtuvakorkoisia.

Vaikka auton velkaa olisi vielä jäljellä, voi auton silti vaihtaa. Tällöin autoliike lunastaa loppuvelan vanhasta autosta ja ostaa suoraan vanhan, vaihdossa tulevan auton. Vanhasta autosta jäävä osa menee tyypillisesti omarahoitusosuudeksi seuraavaan autoon. Käytetyissä autoissa luottoajan sekä auton iän yhteenlaskettu maksimi on 15 vuotta, joten esimerkiksi 11 vuotta vanhaan autoon voisi saada luoton vain neljäksi vuodeksi.

Julkisia maksuhäiriöitä hakijalla ei saa olla, jotta luoton autoon voi saada, ja oman taloudenpidon pitää muutoinkin olla kunnossa eli hakijalla tulee olla vakituinen työpaikka. Autolaina on mahdollista kuitenkin saada, mikäli on osa-aikaisissa töissä tai eläkeläinen. Mutta opiskelijoille tai työttömille ei autorahoitusta myönnetä.

Alla muistilista hankkiessasi auton rahoituksella:

  • Millaiset kustannukset autosta kokonaisuudessaan tulee. Kuukausilyhennyksen lisäksi autossa maksavat verot, vakuutukset, huollot, katsastukset sekä polttoaineet. Huomioi siis muutkin autoilusta syntyvät kulut harkitessasi auton ostamista rahoituksella
  • kysy automyyjältä rahoitusta suoraan
  • mikäli autoliike ei tarjoa rahoitusta, kysy pankistasi suoraan. Tarvitset kuitenkin reaalivakuuden
  • sovi lainan takaisinmaksun muutoksista pankkisi kanssa ennakkoon. Mieluummin ajoissa kuin myöhässä

auto on mahdollista vaihtaa kesken sopimuskauden, vaikka velkaa olisi vielä jäljellä