Perintätoimistojen tiedetään toisinaan toimivan kuluttajan etua vastaan. Maksuhäiriömerkintä on sellainen uhka, jonka avulla velallisilta voidaan periä laittomiakin maksuja. Lue tästä lisää aiheesta.

Velallisella on oikeutensa

Velallisella on oikeuksia, jotka pysyvät voimassa myös tilanteessa, jossa syystä tai toisesta maksu viivästyy. Velallista suojelevat kuluttajasuojalainsäädäntö sekä kuluttajavirasto.

Tärkeitä kuluttajan oikeuksia ovat muun muassa seuraavat. Pidä nämä mielessäsi, jos epäilet velkojan tai perintätoimiston yrittäjän huijata sinulta ylimääräistä:

  • Alle 2000 euron suuruisissa luotoissa lainan todellinen vuosikorko ei saa ylittää 50 prosenttia. Aiemmin raja oli 50,5 %, mutta Suomen Pankin viitekorko on nyt pudonnut nollaan, joka tarkoittaa, että korkokatto on tippunut entisestään. Tämän rajan ylittävät korkokustannukset kuluttaja voi jättää maksamatta. Huomaa, että tähän lukuun lasketaan mukaan kaikki lisäkulut, kuten kuukausimaksut ja nostoprovisiot.
  • Asiakkaalta ei saa myöskään periä tekstiviestikuluja lainan hakemisesta, lainapäätöksen tekemisestä, vahvistusviestien lähettämisestä tai eräpäivän siirrosta
  • Perintää koskevat tiukat säädökset, jotka rajoittavat perintäkulujen suuruutta. Esimerkiksi ensimmäisestä muistutusmaksusta ei saa periä 5 euroa isompaa lisää. Tätä seuraavista maksuvaatimuksista voi periä 14-50 euroa ekstraa riippuen velan suuruudesta. Perinnän kokonaiskulut ovat 60-210 euroa riippuen velan suuruudesta.

Jos sinulta peritään liikaa maksuja, toimi näin

1. Ota yhteyttä kuluttajaoikeusneuvojaan

Jos lainanantaja vaatii sinua maksamaan kuluja, jotka eivät ole sopimuksen tai kuluttajasuojalain mukaisia, ota yhteyttä kuluttajaoikeusneuvojaan. Hän pystyy auttamaan sinut alkuun reklamoinnissa ja selvittämään, onko vaatimuksillasi pohjaa.

2. Reklamoi laskuttajalle ja kiistä maksuvelvollisuutesi

Lähetä laskun lähettäjälle valitus perusteettomista laskuista. Jos sinulle on koitunut virheellisistä maksuvaatimuksista taloudellista vahinkoa, voit myös pyytää korvausta tästä. Jos vastausta ei kuulu tai se ei miellytä sinua, voit tehdä virallisen valituksen kuluttajaviranomiselle.

3. Torju myös perintätoimiston vaatimukset

Jos perusteettomat maksut siirretään perintään, älä anna perintätoimiston uhkailla maksuhäiriömerkinnällä. Vaadi myös heiltä taloudellisten menetysten korvausta.

4. Jos saat ilmoituksen maksuhäiriömerkinnästä, tee korjausvaatimus

Jos velka menee luottotietorekisteriin ja maksuhäiriöön asti, vaadi korjausta. Tarvittaessaa tässä voi auttaa tietosuojavaltuutettu.

Maksuhäiriö ei ole maailmanloppu

Monet velalliset välttelevät maksuhäiriömerkintää keinolla millä hyvänsä ja näin ajavat taloutensa yhä vakavampaan kierteeseen. Vaikka maksuhäiriömerkintä on vakava asia, se ei ole mikään maailmanloppu. Usein maksuhäiriön iskiessä kuluttajan talousasiat vihdoin saadaan järjestykseen ja näin elämä asettuu taas terveelliselle pohjalle. Parhaimmillaan ulosotto ja maksuhäiriö voivat tarkoittaa uutta mahdollisuutta.

Jos sinulla on velkakierre tai muuten ongelmia raha-asioiden hoitamisessa, ota yhteyttä velkojiisi tai vaikkapa yleishyödyllisen Takuu-Säätiön velkaneuvontaan. Näin saat asiasi taas järjestykseen.

Sen sijaan älä yritä korjata taloutesi ongelmia ottamalla velkaa velan päälle. Hae apua ongelmiin.

Lue lisää:
Viikon vinkki: Reklamoi luottojen perusteettomista kuluista, vaikka sinua painostettaisiin maksuhäiriömerkinnällä (KKV)